Karen Brennan, Assistant Professor of Education, Graduate School of Education, Harvard University
Samenvatting:
Young people are surrounded by interactive media – but they engage with this media primarily as consumers, rather than as producers. In this talk, Brennan described how access to tools and access to community can support a shift from consumption to production, using the Scratch programming language as an extended case study. Based on interviews and observation, she shares five years of young people’s activities with Scratch, in both formal (K‐12 classroom environments) and informal (the Scratch online community) learning environments.
Deze presentatie lichtte toe hoe de economische groei sterk afhankelijk is van innovatie en vernieuwing van bedrijfsprocessen en producten. Daarbij wordt veelal ICT ingezet. Digitale vaardigheden op alle niveaus zijn cruciaal om de mogelijkheden van innovatie door ICT en met ICT optimaal te kunnen benutten. Die vaardigheden zijn nodig op alle niveaus en daarom kunnen ze zeer verschillend en gedifferentieerd zijn voor specifieke doelgroepen.
Tijdens deze presentatie schetste Henrik van Bruggen het ontwerp, de ontwikkeling en de realisatie van een enterprise‐architectuur voor ING Retail Benelux. Welk stappen zijn doorlopen, welke tools zijn er gebruikt, wat is geleerd uit de ervaringen? ING maakt de toekomst van retail banking: een total‐services‐payment realtime enterprise. Innovatief en inspirerend. Zijn er kansen voor ICT‐/media‐opleidingen?
Ondanks de huidige problemen op de arbeidsmarkt is er reden genoeg om met zorg te kijken naar de ontwikkelingen ten aanzien van het ICT‐onderwijs en de aansluiting op de arbeidsmarkt. Berenschot doet jaarlijks onderzoek in surveys voor diverse branches en beroepsgroepen om de ontwikkelingen en trends in de betreffende HR‐markt te identificeren. In deze presentatie werden de recente inzichten en HR‐trends voor de ICT‐branche gedeeld en toegelicht.
impact van IT-trends op soft skills van IT-professionals, aansluiten op onderwijs op behoeften in IT-sector, visie van CIO Platform Nederland
Samenvatting:
De wereld van de IT verandert steeds sneller en heeft een steeds grotere impact op zowel onze business partners als IT‐organisaties. Als wij als CIO kijken naar huidige IT‐trends als de cloud, de services, big data, mobility, social media, en apps, dan moeten we ons (ook) de volgende vragen stellen: Welke gedragscompetenties vereist dit van de huidige en toekomstige IT‐professionals? Is het zo dat het reguliere onderwijs nog altijd zijn focus op de harde skills heeft, ondanks dat door de IT‐trends de soft skills eigenlijk belangrijker zijn?
Guido Crolla, hoofddocent, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Trefwoorden:
didactiek van de liefde, passie, nieuwsgierigheid, creativiteit, moed, verhalen en raken, #wOndernemen en #wOnderwijzen
Samenvatting:
Crolla is de middelmatigheid ECHT zat! Nederland wil zich positioneren als innovatief. Crolla ging tijdens deze bijeenkomst in op het feit dat men een onderscheid dient te maken tussen verschillende vormen van innovatie: exploitatieve (gericht op verbeteren van het bestaande) en exploratieve (verkennen van volledig nieuwe terreinen) innovatie. Met een rugzak vol eigen verhalen over onderwijsvernieuwing in exploratieve settings bleef Crolla stilstaan om met de aanwezigen van gedachten te wisselen.
prof. dr. Bert Zwaneveld, emeritus hoogleraar, Open Universiteit Nederland
Trefwoorden:
geschiedenis van computers in het onderwijs (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs) tussen de jaren '70 en begin jaren '90
Samenvatting:
In het najaar wil Springer een boek op de markt brengen waarin de geschiedenis van computers in het onderwijs (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs) tussen 1970 en 1990 is beschreven. De redactie van dit boek is vooral geïnteresseerd in ervaringen van docenten die in die tijd met computers in de klas werkten. In deze workshop/discussie konden aanwezigen aan Zwaneveld hun ervaringen delen. Op basis van deze workshop maken de auteurs Schmidt & Zwaneveld een voorstel voor dit hoofdstuk voor het boek van Springer.
De presentatie sluit aan op hoe prof. Rick Maes informatieprofessionals en de organisatie daaromheen typeert. Maes stelt: de Informatieprofessional 3.0 moet een volwaardige business partner worden. Wat vergt dat? De groei van automatiseerder naar informatiseerder en ten lange leste naar Informatieprofessional heeft ook Schampers mogen beleven, en hij ging tijdens deze presentatie in op hoe opleiden kan bijdragen aan de gewenste Informatieprofessional‐3.0‐competenties.
U kunt letterlijk nergens meer gaan of u wordt geconfronteerd met social media. Iedereen heeft wel iets belangrijks te melden, maar hoe belangrijk is dat nou en op welke manier kun je social media inzetten, zodat het een toegevoegde waard heeft? Kan het bijvoorbeeld helpen om kwaliteit te verhogen, om kosten te verlagen of om betrokkenheid te verhogen?
Agile werken is afgelopen jaren heel populair geworden voor ontwikkeling van software in teams. Dankzij methoden als Scrum worden softwareprojecten sneller en efficiënter geleverd. Maar circa 70% van de kosten worden door beheerorganisaties geproduceerd. Beheeruitdagingen zijn onder meer het watervalproces, ITIL, release Windows, de in beheername, documentatie en SLA. Hoe kunnen beheerorganisaties meeprofiteren van Agile werken? Is Scrum het juiste antwoord? In deze presentatie werd gekeken naar Kanban als alternatief voor beheerorganisaties.