Informatica in het voortgezet onderwijs

Auteur(s): 
Bert Zwaneveld, Open Universiteit Nederland
Betsy van Dijk, Universiteit Twente
Samenvatting: 

Het vak informatica in de bovenbouw van havo en vwo is de afgelopen jaren aardig in de steigers gezet. Toch zijn een aantal fundamentele vragen rondom de positie van het vak en de inbedding in het curriculum nog actueel. We noemen er een paar: Hoort informatica een verplicht vak te worden? Is op termijn een centraal examen wenselijk? Wat is de rol van ICT-vaardigheden in het vak? Is er, na de verdwijning van informatiekunde uit de onderbouw, alleen aandacht voor informaticaconcepten in de bovenbouw?
Na een paar korte inleidingen waarin sprekers hun visie geven op deze en andere vragen volgt een discussie in subgroepen en plenair. We sluiten af met het formuleren van conclusies en aanbevelingen. We hopen dat aan deze workshop behalve direct betrokkenen bij informatica in het VO ook docenten informatica uit het hoger onderwijs deelnemen zodat we ook hen kunnen informeren en met hen discussiƫren over het vak.

Doelgroep: