Vanaf augustus 2019 kunnen scholen in het voortgezet onderwijs (vo) informatica aanbieden als (profiel)keuzevak in havo en vwo volgens het examenprogramma dat je hier kunt vinden.
Sindsdien is het leergebied digitale geletterdheid in opmars. Een voorlopige beschrijving van dat leergebied kun je hier vinden.
AI tools such as ChatGPT and Copilot recently have become available to everyone, including students learning how to program. Generating code to solve a specific problem, or asking for help when your code doesn’t work, has never been so easy and within reach. Discussions on whether we should prohibit or embrace these tools are prevalent. While everyone has some anecdotal evidence of the usefulness and/or problems regarding these tools, researchers all over the world have started to study this development more methodically.
Als kinderen leren programmeren gebeurt dat vaak met visuele talen, zoals Scratch, of tekstuele talen zoals Python. Visuele talen zijn goed voor de eerste stapjes, maar kinderen en leraren willen vaak door naar tekstueel. Dat is vaak erg lastig, omdat je tegelijk concepten moet leren (zoals een als-dan of herhaling) en de syntax van de concepten (zoals aanhalingstekens en dubbele punten). In Hedy koppelen we dat los, je leert eerst een concept met simpele syntax, en later voegen we complexere syntax toe. Een bewezen manier om te leren programmeren!
Bij programmeren denken we al snel aan de betahoek: wiskunde logisch nadenken, robots en sensoren. Maar programmeren is veelzijdiger dan dat!
In deze workshop ga jij aan de slag met Python en ... kunst! Maak een spirograafachtig kunstwerk, of stort je op een random gedicht of verhaal, of verzin verzin helemaal zelf een kunstwerk.
Wat zijn belangrijke randvoorwaarden afstuderen in de ICT? Wat doen Nederlandse BSc ICT gerichte opleidingen, en opleidingen met grote aantallen studenten? Waar liggen de mogelijkheden bij bedrijven? Waar liggen innovatiemogelijkheden?
De BSc opleidingen met ICT richtingen zijn populair en maken een sterke groei door. Veel onderwijsvormen kunnen meegroeien, maar bij elk afstudeerproject is een inhoudelijk academisch expert betrokken. Hoe kun je, vanuit de opleiding, grip krijgen op de groei van studenten met afstudeerprojecten met behoud van kwaliteit?
DomJudge is een systeem om automatisch programmeeropdrachten na te kijken. Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor gebruik bij programmeerwedstrijden, maar sinds 2010 gebruiken wij het ook voor practicumopgaven binnen de bacheloropleiding Informatica aan de Universiteit Utrecht. Inmiddels is het gebruik uitgegroeid naar maar liefst 10 verschillende vakken; zowel binnen de opleiding als bij serviceonderwijs.
In 2016 zijn wij bij de Universiteit van Amsterdam een online programmeervak gestart. Omdat het een cursus is zonder contactmomenten hebben wij CheckPy ontwikkeld. CheckPy is een Python module voor het nakijken van en voor het geven van feedback op Python code. Studenten kunnen CheckPy zonder hulp installeren en gebruiken. Inmiddels is CheckPy in gebruik bij vijf inleidende programmeervakken op de UvA.
In deze workshop maak je kennis met het lesmateriaal voor het keuzedomein ‘user experience’ dat vanuit de Universiteit Twente met scholen in de regio en SLO wordt ontwikkeld. Naast kennismakingsopdrachten en een theoriegedeelte zal dit bestaan uit projectcasussen waarvan er twee op het gebied van sociale robotica zijn ontwikkeld, getest en geëvalueerd. Binnen deze workshop
• Verken je met ons het domein ‘User Experience’,
• Ga je zelf aan de slag met het nieuw ontwikkelde lesmateriaal,
Intervisie: hoe help je studenten te leren van fouten en falen
Met IT kunnen we op radicaal andere en betere wijze onze doelen bereiken. Op basis van een visie ontwerpen we een (IT) systeem. Vaak zonder betrouwbaar beeld van de nieuwe werkwijze.
Het is lastig om te leren wat er echt nodig is. Feedback is beperkt en onbetrouwbaar. Er is geen proces dat garandeert dat we het goed doen.