HBO

IT-HUB

Auteur(s): 
Edwin Gels, IT-HUB
Robert Peletier, IT-HUB
Gerben de Vries, IT-HUB
Samenvatting: 

ICT Lyceum en IT Hub zetten in op ontwikkeling en behoud van IT-talent – waarom en hoe.

Scrumatschool: Beter samenwerken, hogere leeropbrengst & persoonlijke ontwikkeling

Auteur(s): 
Alexander Muntjewerf, scrumatschool
Samenvatting: 

Altijd al willen weten hoe je Agile & Scrum toepast in de klas? In deze interactieve workshop laat docent en Agile coach Alexander Muntjewerf je kennis maken met het gedachtegoed en de werkwijze van scrum in het onderwijs. Als professional zelf werken in een Agile / Scrum omgeving heeft enkele duidelijke verschillen ten opzichte van het opleiden van jongeren in deze werkmethode in een educatieve context. Vanuit docenten wordt Scrumatschool sinds 2012 continu ontwikkeld. Het is een bewezen didactisch framework voor samenwerkend leren.

Gamification door challenge weeks

Auteur(s): 
Jochem van de Fliert, Hogeschool Leiden
Roland Westerveer, Hogeschool Leiden
Samenvatting: 

Leuk en beroepsautenthiek toetsen onder hoge druk.

Inclusie en toegankelijkheid in het ICT-onderwijs

Auteur(s): 
Arja Boer, Accessibilty Onderdeel van Bartimeus
Samenvatting: 

Het nadenken over toegankelijkheid, of dat nu digitale toegankelijkheid is, toegankelijkheid van producten of de openbare ruimte vindt idealiter plaats bij de start van een website, gebouw of product. Daarom is het belangrijk dat ook ICT-studenten leren hoe ze toegankelijk kunnen bouwen en ontwerpen.
Hogeschool Utrecht en de HAN delen tijdens deze workshop hun ervaringen met het integreren van digitale toegankelijkheid in het curriculum.

De juiste papieren?: het onderhoud van ICT kwalificaties in het mbo

Auteur(s): 
Lisette Heijma, S-BB
Ben Visscher, ROCvA
Samenvatting: 

Op het mbo worden niet alleen de softwaredevelopers, cloud engineers, netwerkbeheerders en supportmedewerkers van morgen opgeleid, maar ook toekomstige hbo-i studenten! Het ICT-onderwijs op het mbo is gebaseerd op de landelijk vastgestelde kwalificatiedossiers Software developer, IT infrastructure and devices en Medewerker ICT support. Een update van deze dossiers is momenteel in volle gang!

Opleiding in beweging

Auteur(s): 
Eric Klok, HvA
Pieter Leek, HvA
Samenvatting: 

De voltijd bachelor opleiding HBO-ICT van de Hogeschool van Amsterdam is bezig met een grote verandering. In de komende jaren verdwijnen de leerroutes en maken we de omslag naar programmatisch toetsen en formatief handelen. De afgelopen jaren zijn er een aantal pilots gedaan in de hoofdfase en de in propedeuse maken we komend studiejaar met alle studenten de overstap.

Hoe communiceren de vaten informatica en digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs?

Auteur(s): 
Jos Tolboom, SLO
Nataša Grgurina, SLO
Samenvatting: 

Vanaf augustus 2019 kunnen scholen in het voortgezet onderwijs (vo) informatica aanbieden als (profiel)keuzevak in havo en vwo volgens het examenprogramma dat je hier kunt vinden.
Sindsdien is het leergebied digitale geletterdheid in opmars. Een voorlopige beschrijving van dat leergebied kun je hier vinden.

De uitrusting van startende IT-professionals

Auteur(s): 
Peter Tolen, VEEZ
Samenvatting: 

In een tijd van agile realiseren van IT functionaliteit is het als lid van zo’n ontwikkelteam van belang dat je breder kijkt dan bijvoorbeeld het functioneel ontwerp of de code alleen. Bij het bekijken van de inhoud van verschillende MBO/HBO opleidingen zie ik dat er nog steeds aandacht is voor de traditionele non-functionals als gebruikersgemak, onderhoudbaarheid etc. Maar hoe zit het met bijvoorbeeld duurzaamheid, bias, privacy, moraliteit?

De onderzoekende ICT-professional. Why, how en what?

Auteur(s): 
Erik-Jan Smits, Christelijke Hogeschool Ede
Samenvatting: 

-

Gezamenlijke aanpak lerarentekort

Auteur(s): 
Dineke de Rijk, HvA
Jantina Huizenga, HvA
Samenvatting: 

De opleiding HBO-ICT en de tweedegraads lerarenopleiding Mens en technologie van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben gezamenlijk een traject ontwikkeld waarmee studenten van HBO-ICT binnen hun vierjarig curriculum een tweedegraads bevoegdheid als ICT-docent kunnen halen. Aanleiding voor dit initiatief is het nijpende landelijke lerarentekort, met name in de technische vakken. Aan ICT-docenten op middelbare scholen is dringend behoefte. De workshop biedt inspiratie voor hogescholen, die aandacht willen besteden aan het verminderen van het lerarentekort.

Pagina's

Subscribe to RSS - HBO