Hoe communiceren de vaten informatica en digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs?

Auteur(s): 
Jos Tolboom, SLO
Nataša Grgurina, SLO
Samenvatting: 

Vanaf augustus 2019 kunnen scholen in het voortgezet onderwijs (vo) informatica aanbieden als (profiel)keuzevak in havo en vwo volgens het examenprogramma dat je hier kunt vinden.
Sindsdien is het leergebied digitale geletterdheid in opmars. Een voorlopige beschrijving van dat leergebied kun je hier vinden.
Vanaf november 2022 is een team actief dat in opdracht van het ministerie van OCW onder regie van SLO de kerndoelen opstelt die de leerinhouden voor digitale geletterdheid in het primair onderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het is de bedoeling dat na komende zomer een commissie van start gaat die examenprogramma’s beschrijft voor het leergebied digitale geletterdheid voor de bovenbouw van vmbo, havo en vwo.
Welke inhouden worden beoogd met digitale geletterdheid? Welke positie krijgt het leergebied in po, onderbouw vo en bovenbouw vo? Welke gevolgen kan dat hebben voor de inhoud van het vak informatica? En zou het raadzaam zijn wanneer DG wordt ingevoerd om de inhoud van informatica te herzien?
Deze vragen -en waarschijnlijk ook andere- gaan we bespreken met de deelnemers van deze werkgroep.

Herkomst:

Doelgroep: