Binnen het ICT onderwijs kent de beroepskolom een aantal interessante uitdagingen. Zowel in de aansluiting van de opleidingen als in de keuze van leerlingen voor het ICT onderwijs. Voor alle betrokken partijen is daarbij sprake van een win-win situatie.
Leren programmeren is moeilijk. In dit artikel laten we een intelligent tutoringsysteem zien dat het leren van functioneel programmeren ondersteunt. We laten zien hoe we strategieën voor het oplossen van programmeerproblemen kunnen construeren, en hoe we die strategieën kunnen gebruiken om automatisch feedback te geven aan studenten die stapsgewijs een programma ontwikkelen in het tutoringsysteem. Strategieën worden geconstrueerd vanuit modeloplossingen voor programmeeropgaven.
Door een bijzondere inhoudelijke en didactische opbouw worden belangrijke nadelen van een meer traditionele aanpak van logicaonderwijs in informaticacurricula vermeden.
We presenteren de opzet van de cursus ‘Bewegen en bewijzen’ die een inleiding in de logica combineert met het leren specificeren en redeneren over echte dingen: artefacten zoals computersystemen.
Het Vakdossier Informatica 2007, uitgebracht door SLO in opdracht van het ministerie van OCW, bevat talrijke aanbevelingen voor vernieuwing van het schoolvak. Het ministerie kon zich vinden in de conclusies, maar ziet geen aanleiding om zelf initiatieven voor vernieuwing te nemen, zoals het instellen van een vernieuwingscommissie. Het ministerie biedt in plaats daarvan ruimte aan de betrokkenen om zelf vernieuwingsinitiatieven te nemen. Het ministerie zal die initiatieven ondersteunen door het examenprogramma flexibel te hanteren en waar nodig vrijstellingen te verlenen.
Om enerzijds concurrentievoordeel te behalen en anderzijds innovativiteit te realiseren, zijn bepaalde conjunctuurgevoelige bedrijven zich anders gaan organiseren. Met name langlopende contracten met toeleveranciers zijn stopgezet en men heeft kleine bedrijfjes uitgedaagd om, door middel van onderlinge samenwerking, concurrerende aanbiedingen te doen betreffende de productie van halffabrikaten en deelproducten. De, van oorsprong, kleine bedrijfjes organiseren zich onder een gemeenschappelijke noemer en treden ook als zodanig naar buiten (PR, promotie, communicatie, website, etc).
Vanuit het HBO-I wordt in het najaar van 2009 een nieuwe profielbeschrijving voor de Bachelor of ICT gepubliceerd. Hierin wordt de body-of-knowledge voor alle Bachelor of ICT opleidingen in één structuur beschreven. Deze maakt het mogelijk opleidingen ten opzichte van elkaar te positioneren. Dit niet alleen binnen het brede domein van de Bachelor of ICT maar ook naar vooropleidingen en posities op de arbeidsmarkt. Daarmee is de beschrijving bruikbaar voor studenten bij studiekeuze, curriculumontwikkelaars van ICT opleidingen op elk niveau en HRM managers uit het ICT domein.
Ongeveer twee jaar geleden heeft Microsoft XNA geïntroduceerd. Dit is een gratis te gebruiken Game Development omgeving voor de PC en de Xbox gebaseerd op Visual C# 2008 Express en XNA3.0. Deze omgeving stelt je in staat games op de PC te ontwikkelen en deze vervolgens zowel voor de PC als de Xbox te distribueren. Game-developers kunnen hun games beschikbaar stellen op het internet via de XNA Creators Club. Games worden, voor ze beschikbaar komen, eerst gekeurd door de XNA Creators Club, hetgeen zeer professionele peer reviews oplevert.
Rody Middelkoop, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Peter Schuszler, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Samenvatting:
ICA werkt sinds 2005 met het zogenaamde ‘semestermodel’ waarbij studenten drie keer een keuze uit 14 beroepstaken maken. Een beroepstaak wordt uitgevoerd in een semester dat is opgebouwd uit twee course van negen weken, gevolgd door een project van eveneens negen weken.
Binnen het ICT onderwijs kent de beroepskolom een aantal interessante uitdagingen. Zowel in de aansluiting van de opleidingen als in de keuze van leerlingen voor het ICT onderwijs. Voor alle betrokken partijen is daarbij sprake van een win-win situatie.
Programmeeronderwijs onder beginnende studenten VO, HO en WO levert over het algemeen slechte resultaten op. Docenten worstelen met de wijze waarop zij bij studenten misconcepties kunnen ontdekken en deze tijdig kunnen helpen ombuigen naar juiste conceptualisering. Resultaten uit onderzoek geven geen eenduidige mening over een ‘juiste’ manier van onderwijzen maar geven wel richting aan waar aandachtspunten voor docenten vooral moeten liggen.