Nieuwe leerpraktijken

Auteur(s): 
Hans Frederik
Samenvatting: 

Wat is de rol van ICT?
Er heeft binnen de Hogeschool van Amsterdam een concentratie van opleidingen plaatsgevonden op enkele grote locaties. Als gevolg van deze concentratie heeft de facilitering, met name op het gebied van lCT, een standaardisatie doorgemaakt en is er een intensieve communicatie op gang gekomen tussen opleidingen en de afdeling ICT over de mogelijkheden en de wensen als het gaat om computergebruik. Er wordt op veel plaatsen geroepen hoe belangrijk ICT wel is voor het onderwijs. ICT wordt gebruikt als kapstok om veranderingen aan te kondigen of bezuinigingen af te dwingen. Maar wat kan er en vooral wanneer?
Groeifasenmodel van Nolan
Om in kaart te brengen hoe de ontwikkelingen van op het gebied van ICT zich verhouden tot de mogelijkheden die de techniek bieden wordt in de automatisering snel verwezen naar het model van Nolan. Dit groeifasenmodel benadrukt de dynamiek van automatisering. Centraal staat hierbij de hypothese dat men automatisering, net als het leerproces bij kinderen, niet kan forceren. Men kan een organisatie niet ineens vanuit het 'stenen tijdperk' omzetten naar het 'atoomtijdperk'. Zo'n ontwikkeling vereist het doorlopen van verschillende groeifasen. Elke fase kent daarbij zijn eigen karakteristieken qua doel en drijfveer van de automatisering, het management van de automatisering, het soort toepassingen, enzovoort. Nolan herkent hierbij in zijn oorspronkelijke beschrijving een zestal fasen, beginnend bij de initiatieffase en eindigend bij de verzadigingsfase. Hierbij moet worden aangetekend dat een grote organisatie, zoals de Hogeschool van Amsterdam, niet in een enkele fase is te plaatsen, maar bepaalde aspecten of afdelingen zullen waarschijnlijk afwijken van de grote massa.

Doelgroep: