Inclusie en toegankelijkheid in het ICT-onderwijs

Auteur(s): 
Arja Boer, Accessibilty Onderdeel van Bartimeus
Samenvatting: 

Het nadenken over toegankelijkheid, of dat nu digitale toegankelijkheid is, toegankelijkheid van producten of de openbare ruimte vindt idealiter plaats bij de start van een website, gebouw of product. Daarom is het belangrijk dat ook ICT-studenten leren hoe ze toegankelijk kunnen bouwen en ontwerpen.
Hogeschool Utrecht en de HAN delen tijdens deze workshop hun ervaringen met het integreren van digitale toegankelijkheid in het curriculum.
Accessibility ondersteunt docenten met het opzetten van deze programma’s en het inzetten van ervaringsdeskundigen. Zij hebben ook verschillende materialen ontwikkeld die zij ter beschikking stellen aan docenten. Zodat docenten tijdens hun lessen aandacht kunnen besteden aan inclusie en toegankelijkheid. Hierbij kun je denken aan de Accessibility Game (accessibilitygame-nl.netlify.app) en spellen waarmee studenten kunnen ervaren hoe het is om een beperking te hebben. Zoals brillen en blindegeleidestokken of handschoenen waarmee tremoren worden gesimuleerd.
Na afloop is er de gelegenheid om de verschillende materialen zelf uit te proberen.

Herkomst:

Doelgroep: