Regels? HET KAN WEL!
De collega's waarschuwen je: wat wil jij met het onderwijs, binnen de huidige regels, dat kan noot. Maar is dat zo?
Inspectie, Ministerie en MBO Raad willen graag met jou in gesprek om te kijken wat er mogelijk is. Veel kan namelijk wel.
Bij programmeren denken we al snel aan de betahoek: wiskunde logisch nadenken, robots en sensoren. Maar programmeren is veelzijdiger dan dat!
In deze workshop ga jij aan de slag met Python en ... kunst! Maak een spirograafachtig kunstwerk, of stort je op een random gedicht of verhaal, of verzin verzin helemaal zelf een kunstwerk.
Cocky Booij, VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek
Samenvatting:
Presentatie over de afwezigheid van meisjes in het Nederlandse Informatica-onderwijs met de vraag ‘wat doen we fout’ en vooral ‘hoe kan het beter’. Met internationale vergelijking en onderzoeksgegevens. Met als voorbeelden van succesvolle initiatieven om meisjes én juffen enthousiast te maken voor computational thinking en coding.
Binnen het Europese project RAGE (Realizing an Applied Gaming Eco-system) zijn, in samenwerking met Stichting Praktijkleren, twee games ontwikkeld om de communicatieve vaardigheden van de ICT-studenten te verbeteren. Samen met een aantal roc’s zijn beide games getest en is door de Open Universiteit onderzocht of studenten daardoor beter zijn geworden in communicatie. De eerste game, Space Modules, is een single-player game en richt zich op de basis van communicatie. De tweede game, IT Alert!, is een multi-player game en richt zich op groepscommunicatie.
Sla de nerds even over, denk creatief, denk logisch, denk gedurende 12 minuten even anders over het vak programmeren. Kijk ernaar alsof het geen technisch vak is. Zie en ervaar hoe een ander beeld en andere taal veel nieuw, fris en aanstormend talent naar de AO-opleiding kunnen trekken.
Dit is hard nodig, want de vele nieuwe IT-ontwikkelingen vragen om meer diversiteit in dit vakgebied.