De BIIPV-methode: van impliciet naar expliciet

Auteur(s): 
drs. C.G.T. Muffels, docente, opleiding BI, sector EAO, Hogeschool West-Brabant
drs. J.J.M. Baeten, hoofd opleiding, opleiding BI, sector EAO, Hogeschool West-Brabant
Samenvatting: 

Binnen de opleiding Bedrijfskundige Informatica van de HEAO Breda wordt al jaren gewerkt aan een didactische methode om interpersonele vaardigheden (IPV) expliciet, dat wil zeggen systematisch, gestructureerd en geïntegreerd, in het onderwijs op te nemen.
Ook bij andere opleidingen krijgt IPV aandacht, maar dan stilzwijgend. Het onderwijs is namelijk een socialisatieproces waarin een docent, onder eigen verantwoordelijkheid, waarden en normen overdraagt op zijn studenten en daarmee (onbewust) sturing geeft aan de ontwikkeling van hun IPV. Binnen het Bl-onderwijs in Breda is er echter een manier gevonden om IPV, door toepassing van een didactische methode, nadrukkelijk de aandacht te geven. Kortom, de BllPV-methode: van impliciet naar expliciet.
Enkele maanden geleden hebben J. Baeten en K. Muffels, werkzaam aan de opleiding Bedrijfskundige Informatica van de Hogeschool West-Brabant, deze BllPV-methode gepubliceerd waarin een uitbreiding, verfijning en verantwoording wordt gegeven van de wijze waarop met IPV wordt omgegaan en IPV, als een didactische methode, geïntegreerd wordt in het Bl-onderwijsproces.
De hieronder beschreven IPV-methode lijkt ook uitstekend geschikt te zijn om in het onderwijs van andere HBO-opleidingen te implementeren.

Doelgroep: