De waarde die wordt toegekend aan het onderdeel Communicatieve vaardigheden binnen de informatica-opleidingen is sterk groeiend. Voor de invulling van dit vak dient een duidelijke beschrijving van het beroepsprofiel te worden gehanteerd met eindtermen die daarvan zijn afgeleid. Een vak als Communicatieve vaardigheden kan niet geïsoleerd worden aangeboden. De voornaamste doelstelling is er immers op gericht dat studenten moeten kunnen communiceren over hun vakgebied.
In de presentatie zal aan de hand van twee voorbeelden worden toegelicht op welke wijze het vak Communicatieve vaardigheden bij de opleiding Bedrijfskundige Informatica (BI Hogeschool Eindhoven), is afgestemd op het beroepsbeeld.
Het eerste voorbeeld betreft gebruikersdocumentatie die voor echte opdrachtgevers uit de praktijk door de studenten wordt samengesteld. Bij dit onderdeel is het essentieel dat de student zich verdiept in de functie en in het leergedrag van de IT-gebruiker. Bij de samenstelling van de gebruikersdocumentatie zijn interviewen, samenwerken, een dienstverlenende houding en een positieve (beroeps)houding onontbeerlijk.
Het tweede voorbeeld heeft betrekking op de Beroepsoriëntatie, waarbij vier vakken samenwerken. Vanuit een projectorganisatie zullen de studenten de praktijkopdrachten uitvoeren. Communicatieve vaardigheden zal in deze Beroepsoriëntatie integraal participeren. Zij neemt daarbij de onderdelen presenteren, rapporteren en vergaderen voor haar rekening.