Vanuit het bedrijfsleven wordt er regelmatig geklaagd over de sociaal-communicatieve vaardigheden van afgestudeerde 'technische' studenten. Binnen de studierichting Hogere Informatica (HI) van de Hogeschool Eindhoven heeft men dan ook het curriculum zodanig aangepast dat met name aan deze aspecten een grotere / betere aandacht geschonken wordt. Een van de aanpassingen bestaat uit het introduceren van het 'SURVIVAL-GAME'. Dit spel, waarbij de studenten moeten proberen een bedrijf te redden van de ondergang, wordt reeds in het eerste jaar door alle studenten van de studierichting gespeeld gedurende een zevental weken. Het spel is overgenomen van de Greenwich University te London, waar ze al gedurende meerdere jaren (met groot enthousiasme) dit spel gebruiken, vanwege de sociaal-communicatieve maar ook vanwege de sterk motiverende aspecten die in dit spel aanwezig zijn. Daarnaast biedt het spel ook mogelijkheden om de studenten bewust te maken van de noodzaak om ook enige bestuurlijke / economische kennis te vergaren gedurende de opleiding.
Het introduceren van dit spel heeft dus een aantal doelstellingen:
• sociale vaardigheden vergroten
• communicatieve vaardigheden vergroten
• 'studie / werk'-motivatie verhogen
• motiveren voor bestuurlijke / economische aspecten.