Experimentele beheeromgeving binnen het onderwijs

Auteur(s): 
drs. D. Schuyl, docent, sector Informatica, Haagse Hogeschool
Samenvatting: 

Binnen het onderwijs van de opleiding Informatica en Informatiekunde van de Haagse Hogeschool, sector Informatica, wordt aandacht besteed aan het belang van de informatievoorziening binnen organisaties. Uitgaande van de organisatie wordt de informatiebehoefte voor verschillende informatiesystemen in kaart gebracht en vervolgens een deel hiervan ontwikkeld. De hiervoor benodigde kennis, technieken en resources worden in aparte modulen onderwezen. De integratie van deze modulen vindt plaats in afsluitende practica, alwaar het geleerde in de praktijk toegepast wordt. De aspecten exploitatie en beheer van resources ten behoeve van de informatievoorziening binnen een organisatie worden tot nu toe globaal en uitsluitend theoretisch behandeld.
Teneinde de theoretische kennis ten aanzien van beheeraspecten beter te kunnen onderbouwen en praktisch ervaring op te doen, zal binnen de opleiding een geheel aan informatiesystemen met bijbehorend beheersysteem worden opgezet. Deze informatietechnologische infrastructuur dient een redelijke afspiegeling te zijn van een reƫle omgeving (inclusief de op te lossen problemen - denk bijvoorbeeld aan integratie van bestaande systemen of EDI-toepassingen). In eerste instantie zal het accent liggen op het gebied van ontwerp en beheer van informatiesystemen waarbij de te gebruiken databases een centrale rol spelen.
De presentatie zal ingaan op de realisatie van boven beschreven experimentele beheeromgeving.

Doelgroep: