Mythbusters filmpje maken als onderwijsvorm

Auteur(s): 
G. Bisschop, Hogeschool Zuyd
M. van de Laar, Hogeschool Zuyd
Samenvatting: 

Bij diverse lessen rond het onderwerp “Security” binnen ons dagelijks onderwijs vragen wij studenten, naast het standaard portfolio, waarin uitwerkingen van opdrachten, onderzoeksverslag, urenverantwoording, bronnenverantwoording en reflectie zitten, ook een film te maken in de stijl van Mythbusters, een programma van Discovery channel.
De Mythbusters laten zien hoe het mogelijk is om wetenschappelijk verantwoord onderzoek begrijpelijk, interessant, maar vooral vermakelijk en knallend te presenteren.
Door onze studenten te vragen op eenzelfde wijze een onderzoek te presenteren, voor de hele klas, vragen wij hen ook op een andere manier over hun onderzoek na te denken. Daarnaast vinden zij (en wij) het gewoon leuk om op een andere manier met de stof bezig te zijn en de vertoning van de filmpjes zelf is altijd heel bijzonder.

De handout van de presentatie is te vinden op: http://prezi.com/hxar0m1v21sr/mythbusters-filmpje-maken-als-onderwijsvorm/