Opleiden is uit. Kennismanagement is in.

Auteur(s): 
ing. J.J.M.F. Teelen RI, Directeur, Afdeling Advies, Teelen Kennismanagement
Samenvatting: 

Succesvol zijn in zaken wordt, als we ons even beperken tot bijvoorbeeld het doorvoeren van innovaties en technologie-gebruik, steeds meer het leveren van een prestatie op de evenwichtsbalk met als belangrijke destabiliserende factor de vraag: "Wánneer moet ik wélke innovatie doorvoeren?". Kosten worden in feite daardoor ondergeschikt aan de timing waarmee een investering gedaan wordt; te vroeg zijn of te laat, wordt kostbaarder dan de investering zelf. Ten behoeve van het management in met name grote organisaties, wordt besproken hoe kennismanagement een belangrijke factor kan vormen voor een flexibele wijze van opereren van de organisatie en het waarborgen van kwaliteit in geleverde producten en diensten. Een belangrijk gezichtspunt hierbij is het kunnen verkrijgen en houden van zicht op 'wié kan wát binnen mijn organisatie', met andere woorden het vermogen om de juiste taken aan de juiste mensen te kunnen koppelen en niet in de organisatie een functie-gerichte aanpak de boventoon te laten voeren. Om een dergelijke koppeling mogelijk te kunnen maken is een andere manier van denken vereist.
De spreker is van mening dat de huidige opleidingsfunctie binnen organisaties - gebruik makend van moderne informatietechnologie - een grote rol kan vervullen bij de hier besproken invalshoek met betrekking tot kennismanagement en dus bij de missie van het koppelen en gekoppeld blijven houden van de juiste taken aan de juiste mensen. Ook hierbij geldt dat de timing van een dergelijke innovatie, door haar ingrijpendheid, van groot belang is. Het is echter wellicht zinvol om via een pilot vroegtijdig ervaring op te doen.
Aan het einde van de presentatie ontvangt elke deelnemer een artikel met als titel: 'Kennismanagement: sleutelen aan kennis, informatie en gegevens'.

Doelgroep: