In de presentatie zal de rol van informatie in de communicatie-industrie centraal staan. De informatiemaatschappij is een netwerkmaatschappij. Vergeleken met nu zullen daarin zowel de 'knopen' (bijv. producenten, consumenten) als de relaties (bijv. gesprekken, afhankelijkheden) sterker worden. Zowel in het commerciƫle als in het publieke domein wordt gezocht naar nieuwe communicatievormen die dialogisch van aard zijn om vorm te geven aan deze sterker wordende relaties. Wat zijn de fundamentele bouwstenen van deze nieuwe communicatievormen? Informatietechnologie biedt gereedschappen en infrastructuur, maar betekenis moet lokaal bij de consument tot stand komen. Wat betekent het denken in termen van 'lokale integratie' voor ons denken over media en informatie?
Succesvol omgaan met digitale media betekent het ontwikkelen van strategische visie op informatie en media als dragers van relaties. Wederzijds vertrouwen is een noodzakelijke voorwaarde voor persoonlijke communicatie. Hoe kunnen organisaties hier vorm aan geven? Hoe gaan ze daar momenteel mee om en welke problemen ontstaan er momenteel in de dynamiek van veranderingsprocessen?
Wat betekent deze ontwikkelingen voor samenwerkingsprocessen tussen verschillende disciplines, of tussen verschillende afdelingen in organisaties? Wat kan het betekenen voor informatica-onderwijs?
In de presentatie wordt beschouwing gekoppeld aan concrete voorbeelden van ontwikkelde systemen, structuren en processen.