Vele jaren is er sprake geweest van een luilekkerland van nieuwe mogelijkheden voor de uitgeversbranche. Onder de vlag van Nieuwe Media zou de uitgeverij voor het eerst sinds Gutenberg aan vernieuwing toekomen. De Nieuwe Media leverden echter niets dan teleurstelling en verliezen op. Geen mens zat te wachten op nieuwe media, tot verdriet van Nieuwe Media Guru's. De uitgever is jarenlang door deze onheilsprofeten (papier verdwijnt) op het verkeerde been gezet. Multimedia zouden de krant, het boek en het tijdschrift van de markt vagen. Inmiddels is het besef doorgedrongen dat niet het medium van belang is maar de informatie en de wijze en de tijdigheid waarop deze wordt gepresenteerd. Eisen waaraan alleen kan worden voldaan als op slimme wijze nieuwe technieken worden ingepast in de bestaande bedrijfsprocessen. Uitgevers zijn veroordeeld tot informatietechnologie. De insteek is echter mede onder invloed van de glorieuze zegetocht van het Internet veranderd. Niet langer is het medium, of een technisch wonder in de gedaante van een decoder of een ander magisch kastje, bepalend. Het succes van de uitgeverij nu en in de toekomst wordt bepaald door de wijze waarop informatie wordt behandeld en verrijkt. Inhoud en technologie zijn van elkaar te onderscheiden maar niet altijd van elkaar te scheiden. Het is dit besef dat er o.a. binnen VNU BPA toe heeft geleid dat er een afdeling Uitgeeftechnologie is gestart.
De afdeling heeft als opdracht:
Waar mogelijk gebruik te maken van informatietechnologie om het primaire proces, uitgeven, efficiƫnter te laten verlopen en te vernieuwen. Ruud Kluivers maakt u deelgenoot van enkele van de vraagstukken en projecten waar hij en de medewerkers van zijn afdeling aan werken.