Marketing voor informatici

Auteur(s): 
drs. C. Reincke, CC - Ontwerp en organisatie van cursussen en conferenties
Samenvatting: 

In en verkoopfuncties ontmoeten elkaar op een steeds hoger "know-how-"niveau. Klanten stellen steeds hogere eisen aan systeem-, software- en dienstenspecificaties, service en after-sales. Klanten worden "co-producers". De onderscheiding tussen de klassieke verkoop ("sales") en de eigentijdse marketing wordt steeds vager. Marketing en sales groeien naar elkaar toe in één functionele eenheid: relationele business-to-business marketing met strategische, commerciële en communicatieve componenten. Tegelijkertijd wordt de marketingfunctie meer en meer geïntegreerd in de organisatie. Voorheen relatief autonome werkeenheden zien zich steeds vaker gesteld voor marketing vraagstukken, zowel intern als extern.
De verhogingen van eisen en kwalificaties in commercieel/communicatief opzicht, gesteld aan HBO- en universitair geschoolde informatici, blijken duidelijk uit advertentie-onderzoek; naast een adequate informatica-vooropleiding wordt overal een selectie uit onderstaande opsomming in termen van "gewenste kennis en kunde" aan het functie-profiel toegevoegd: -flexibel-creatief-conceptueel-klantgericht-adviesvaardig-in staat tot het ontwikkelen van marketingplannen- etc.
Commerciële en communicatief goed geschoolde marketinginformatici blijken op de arbeidsmarkt structureel schaars.
Proactieve, 21ste eeuwse informatica-opleidingen zullen marketing structureel in hun opleidingsprogramma opnemen.
Er lonkt immers nog een perspectief aan de horizon: de informatica voor marketeers. Marketing verandert in hoog tempo van transactiegericht naar relatiegericht. Marketing wordt daardoor in toenemende mate afhankelijk van informatie-technologie, teveel om te begrijpen in een paar informaticalessen binnen een NIMA-opleiding. Organisaties worden als geheel klantgericht; en dat is veel meer van belang dan het hebben van een aparte marketingafdeling. Informatietechnologie zal daarbij de grote afhankelijkheidsfactor worden.
Marketinginformaticus wordt een nieuw beroep.

Doelgroep: