Multimedia bij kennisoverdracht: wel of niet multimedia, aanpak, kosten, een checklist

Auteur(s): 
ing. H.F.A.M. Molkenboer, Afdeling Advies, Teelen Kennismanagement
Samenvatting: 

Het belang van multimedia
Informatie wordt op steeds meer verschillende manieren overgedragen. Kenden we vroeger alleen gesproken tekst, geschreven tekst, radio en televisie, tegenwoordig wordt informatie ook overgedragen via informatiezuilen, CD-I- en CD-ROM. Het nieuwe hiervan is dat verschillende media (tekst, beeld, video, geluid) door een computersysteem worden geïntegreerd en dat interactiviteit mogelijk is.
Organisaties gaan tegenwoordig steeds meer multimediaal denken. Media worden vaak gezien als de oplossing voor een probleem. Media zijn echter slechts hulpmiddelen om informatie over te dragen. Het plaatsen van een catalogus op een CD-ROM of een CD-I levert op zich geen beter product op dan een catalogus op papier.
Wanneer zijn multimedia toepasbaar?
Multimedia kunnen zinvol worden toegepast bij:
- informatie-overdracht (POl: point of information);
- verkoop (POS: point of sales);
- opleiding (POE: point of education).
Multimedia zijn alleen zinvol als ze een toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de gebruikelijke media. Deze toegevoegde waarde kan liggen in:
- het snel toegang krijgen tot die informatie waar de gebruiker op dat moment behoefte aan heeft;
- de combinatie van tekst, beeld, video en geluid die meerdere zintuigen prikkelt, waardoor de informatie-overdracht beter is dan bij het gebruik van één medium;
- de interactie, waardoor de gebruiker actief participeert in het leerproces;
- de attractiviteit, waardoor de aandacht langer wordt vastgehouden;
- een verlaging van de kosten (dit speelt met name bij grote opleidingsprojecten, grote oplagen van gedrukte media of een grote geografische spreiding).
Fasering van multimedia-projecten
1 . Inventariseren situatie:
- bepalen van en inleven in de doelgroep
- bepalen doelen multimediaal systeem
- definiëren eisen en wensen met betrekking tot multimediaal systeem
- vaststellen infrastructurele mogelijkheden
- in kaart brengen randvoorwaarden
- bestuderen bestaande informatie
- bespreken inventarisatie situatie met de opdrachtgever
2. Vaststellen inhoud, oplossingsrichting en vormgeving bepalen inhoud multimediaal systeem:
- bepalen methode van kennisoverdracht
- ontwikkelen didactisch concept
- suggesties doen voor vormgeving
- bespreken inhoud, oplossingsrichting en vormgeving met de opdrachtgever
3. Ontwikkelen inhoud, vormgeving en structuur:
- schrijven teksten, maken afbeeldingen, opnemen audio, maken video
- realiseren vormgeving
- maken structuur multimediaal systeem
- bespreken inhoud, vormgeving en structuur met de opdrachtgever
4. Samenvoegen van alle onderdelen tot één systeem:
- realiseren multimediaal systeem met behulp van auteurs- of programmeertaal
- testen multimediaal systeem door Teelen
- uitvoeren acceptatietest door de opdrachtgever
- aanpassen multimediaal systeem naar aanleiding van acceptatietest
- maken master CD-ROM/CD-I
5. Implementeren multimediaal systeem
- overdragen multimediaal systeem
- dupliceren multimediaal systeem
- distribueren multimediaal systeem
- installeren multimediaal systeem
Betrokken disciplines
Bij het ontwikkelen van een multimediaal systeem zijn de volgende disciplines van belang:
- inhoudelijk deskundigen;
- media deskundigen;
- onderwijskundigen;
- vormgevers;
- systeemontwikkelaars.
Kosten
Als vuistregel voor het vaststellen van de kosten van de ontwikkeling van een multimediasysteem geldt de volgende vuistregel. Per uur kennisoverdracht bedragen de ontwikkelkosten fl 40.000,00 tot fl 75.000,00. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van video. De kosten worden sterk bepaald door de omvang van de ontwikkeling en de didactische complexiteit.
Tijdens de presentatie krijgt u zicht op de mogelijkheden van multimedia bij kennisoverdracht, op de aanpak van projecten, op de kosten en ontvangt u een handige checklist.

Doelgroep: