AI gaan de ontwikkelingen nog zo snel, de SvC achterhaalt ze wel! - "Instrumenten om het curriculum actueel te houden"

Auteur(s): 
R.Kapr, School voor Communicatiesystemen, Hogeschool van Utrecht
Samenvatting: 

De School voor Communicatiesystemen (SvC) leidt bruggenbouwers op die bedrijfsprocessen ondersteunen met elektronische communicatiesystemen. Uniek hierbij is dat de menselijke capaciteiten en behoeften centraal staan. Het werkterrein is innovatief en sterk multidisciplinair. Actuele onderwerpen zijn o.a.: Intemet, nieuwe media, het netwerk als computer, Call Centers. Het is van strategische belang dat de SvC voorop loopt in de ontwikkelingen. Een verwevenheid met het bedrijfsleven is de sleutel.
De SvC volgt de ontwikkelingen en trends en streeft erna dat het bedrijfsleven naar de SvC kijkt om hun richting te bepalen. De instrumenten om het curriculum actueel te houden zijn:
1. Contract-activiteiten
Forum is het commerciƫle bureau van de Faculteit. Docenten worden in gezet voor de uitvoering en ontwikkeling van cursussen op maat en met open inschrijving. Daarnaast levert Forum consultancy. Met name op het gebruik van IT in de marketing (w.o. Marketing met Intemet) heeft de SvC via Forum een visie ontwikkelt. In diverse projectgroepen participeren docenten en specialisten uit de praktijk.
Forum is een partnership aangegaan met contentprovider waarbij Forum de know how levert hoe om te gaan met Internetcommunicatie. Doel van Forum is docenten actief mee te laten te werken bij activiteiten van het bedrijfsleven en andere instellingen. Forum is niet gesubsidieerd en wordt gefinancierd uit de opbrengsten van de activiteiten. Docenten worden voor intern verrekentarief bij de diverse opleidingen ingehuurd en de specialisten uit de praktijk ontvangen een vergoeding op commerciƫle basis.
2. Alumni-beleid
De SvC is jong en heeft nog maar slechts 200 afgestudeerden. Deze groep groeit jaarlijks met 150. De SvC gaat een interactieve relatie aan met de alumni. Zij krijgen nascholingscursussen en gezelligheid, de SvC krijgt input over de ontwikkelingen en mikt tevens op hun collegae.
3. Participatie
Docenten participeren in belangengroepen als NGI, Nima en EMiR. Deze instellingen organiseren workshops en bedrijfsbezoeken waar de andere docenten ook aan deelnemen tegen bijzonder lage kosten. Door de participatie worden de docenten partner in de ontwikkelingen en leggen contacten met het werkveld.
4. Gastdocenten
Vanwege de modulaire opbouw van het curriculum is het goed mogelijk specialisten die in de praktijk werkzaam zijn voor een periode van 7 weken in te huren voor het verzorgen van collega's. Ook bij de ontwikkeling van de modules worden zo nu en dan specialisten ingehuurd. Zij leveren hun bijdrage aan het actualiseren van de modules. Vanuit deze doelgroep worden tevens (part-time) docenten gerecruteerd.
5. Overige
Zal ik slechts even noemen maar niet over uitweiden.
- beroepenveldcommissie
- stage en -afstudeer
- gastsprekers

Doelgroep: