Verslag van een onderzoek naar de toegevoegde waarde van multimedia ten opzichte van bestaande opleidingen.
Aanleiding
Het Leren en Opleiden van mensen in het Nederlands Bankbedrijf neemt een steeds belangrijker plaats in.
Door de voortdurende en zich sneller opvolgende veranderingen als gevolg van de internationalisering en de individualisering van de maatschappij ontstaan voortdurend nieuwe kansen en bedreigingen voor ondernemingen.
Het personeel als kritische succesfactor in de financiële dienstverlening, moet permanent daarop kunnen inspelen. Dat vraagt een veelheid van sturingsmiddelen om dat te bewerkstelligen. Centraal gestuurde opleidingsactiviteiten maken daar een belangrijk onderdeel van uit.
Twee elementen bij bedrijfsopleiden vragen om een fundamentele bezinning bij het herinrichten van die instructie- en onderwijsprocessen.
1. Het rendement van opleidingsactiviteiten, die te ver van het werk van de mensen staat, is bedroevend laag.
2. Bij het pogen om leren en werken zoveel mogelijk te integreren speelt de moderne informatietechnologie een steeds grotere rol.
Aanpak
We hebben een researchproject gestart om inzicht te krijgen in de toegevoegde waarde van een multimedia-aanpak ten opzichte van de bestaande methodiek maar ook t.o.v. een aantal andere (rand)voorwaarden, zoals inhuren van externe leveranciers en materiedeskundigen. Eerst is via een literatuuronderzoek vastgesteld wat onder multimedia verstaan wordt. Vervolgens is vastgesteld welke bestaande opleiding in aanmerking kwam om multimediaal aan te bieden. Terwijl de productie in volle gang was, is de onderzoeksopzet gemaakt.
Zodra de multimediaproductie operationeel werd, hebben twee groepen deelnemers de opleiding gevolgd: één via deze nieuwe multimediale techniek en de andere op de bestaande klassikale wijze.
Conclusies
Tijdens de presentatie zal ingegaan worden op onze ervaringen, onze conclusies en de uitgangspunten voor de toekomst.