Expo een onderwijsbare methode voor OO-analyse

Auteur(s): 
F. Vonken, Fontys Hogeschool
F. Peeters, HAN Arnhem (Toccata-Geldrop)
Samenvatting: 

De structuur van objectgeoriënteerde software wordt vastgelegd in UML en in het bijzonder zijn klassendiagrammen. Gelukkig is UML een algemeen aanvaarde standaard geworden. Helaas strekt zich die standaard niet uit tot de manier waarop die klassendiagrammen moeten worden opgesteld. Hiervoor zijn alleen nogal vage heuristieken beschikbaar die alleen door veel ervaring goed gebruikt kunnen worden. Dit is een probleem voor de praktijk van de objectgeoriënteerde software-engineering. Het probleem is echter nog groter voor het onderwijs in dit vakgebied. Vrijwel nooit is er tijd voor het leren door veel ervaring op te doen. Door het ontbreken van een heldere methode is het moeilijk onderwijs te ontwikkelen en geleverde prestaties te beoordelen.
In deze bijdrage wordt een systematische methode (EXPression based Object modelling) gepresenteerd voor een objectgeoriënteerde domeinanalyse. Met EXPO wordt stap voor stap toegewerkt naar een UML klassendiagram. Via een beheersbaar, leerbaar en onderwijsbaar proces leidt EXPO tot betere klassendiagrammen dan de traditionele aanpak op basis van heuristieken.

Doelgroep: