Leerlingen in alle profielen van de tweede fase voortgezet onderwijs kunnen sedert 1998 kiezen voor het examenvak Informatica. De helft van de scholen biedt het vak aan. Het aantal leerlingen dat Informatica kiest op die scholen is gemiddeld 19%.
De invoering van Informatica verliep niet probleemloos. Aanvankelijk ontbrak het aan lesmaterialen en voldoende gekwalificeerde docenten. Inmiddels zijn er drie volledige lesmethoden beschikbaar en 300 docenten omgeschoold. De invoering van de vernieuwde tweede fase bleek met veel problemen gepaard te gaan.
Overladenheid is een van de meest genoemde problemen. Dat leidde tot allerlei 'tijdelijke' maatregelen die het ministerie van OCenW nam. Het beleid voor meer 'permanente' aanpassingen van de tweede fase per 2005 lijkt voor de groter examenvakken in het vrije deel, zoals Informatica, weer gunstiger te zijn.
Informatica is ondanks vak- en invoeringsproblemen geen probleemvak. Wat zijn nu de knelpunten en successen in de schoolpraktijk? Welke consequenties hebben deze voor het onderhoud aan het examenprogramma? En welke betekenis heeft het vak voor het hoger onderwijs?