Het veelvuldig gebruik van metaforen (en modellen) in het onderwijs is op zichzelf geen opzienbarende zaak. Metaforen in ruimere en engere zin, dode en levende metaforen als mede overwerkte metaforen hebben allen een functie bij het presenteren van materiaal dat voor de ontvanger nieuw is. Het informatica-onderwijs is hierop geen uitzondering. Toch verkeert het informatica-onderwijs in twee opzichten in een aparte positie. Ten eerste is het vakgebied nog betrekkelijk jong, ten tweede wordt het vakgebied gedomineerd door Engelstalige literatuur. Beide gegevens waren aanleiding om het gebruik en de effectiviteit van metaforen in het informatica-onderwijs te onderzoeken. Dit artikel bestaat uit 3 gedeelten. In de paragrafen 1 t/m 3 geven we een nauwkeurige omschrijving van wat we onder metaforen verstaan, aan de hand van twee classificatieschema's. In de paragrafen 4 en 5 analyseren we een aantal (4) veelgebruikte algemeen-inleidende werken (2 Nederlandstalige en 2 Engelstalige) met betrekking tot hun metafoor-gebruik. In paragraaf 6 ten slotte, presenteren we onze conclusies.