VIA, de gebruikersgerichtheid vormgegeven

Auteur(s): 
H.P. Zweers, Docent VIA, Sector Informatica, Haagse Hogeschool
Samenvatting: 

In september 1995 startten 33 studenten hun VIA-studie: Vormgeving en Ontwerp van Interactie. In september 1996 volgden 130 studenten in de voetsporen van de pioniers. Zij worden informatici voor wie de gebruiker vertrek- en eindpunt is.
En als die gebruiker het best gediend is met multimediale interactieve interfaces, dan weten zij op dat terrein van wanten. Welke weg volgen zij? En wat is hun eindbestemming?
VIA is een variant op de opleiding Informatica en Informatiekunde van de Sector Informatica aan de Haagse Hogeschool.
De variatie ten opzichte van die opleiding zit 'm in:
- de inhoud: 40% andere vakken, waaronder vormgeving;
- de werkvormen: onder andere projectonderwijs;
- in de opbouw: de 'plaats' van de overeenkomende modulen is deels anders.
Tijdens de lezing worden de volgende vragen beantwoord:
. wat is gebruikersgerichtheid?
. wat is vormgeving?
. wat is interactie?
. wat zijn de didactische gevolgen?
. wat levert VIA dus op aan studenten?
. welke gevolgen voor docenten, ondersteuning, etc.?
. wat is dus anders dan traditioneel?
. welke conclusies kunnen we trekken?
Bij het bespreken van deze vragen zal er aandacht zijn voor aspecten als: docent in de rol van tutor, de bedrijfsmatige invalshoek, menselijke/psychologische aspecten, het programmeer-onderwijs, systeemontwikkeling, Object Oriëntatie, evaluatie-methoden, vormgevingsaspecten, en projectvaardigheden.
Later deze middag vindt er een forumdiscussie plaats die aansluit op deze lezing: Vormgeving en Ontwerp van Interactie - onderwijs en praktijk.
Bovendien is er gelegenheid een expositie van uitwerkingen van 2e jaars VIA-studenten in onze multimediastudio te bezichtigen.

Doelgroep: