De eerste baan en de snelheid waarmee deze verkregen wordt, is sterk afhankelijk van het "studiepakket" van de net afgestudeerde. De tweede baan is meestal afhankelijk van het succes waarmee de eerste werd vervuld. Een goede beroepsopleiding voorziet zijn studenten van kennis en vaardigheden om een eerste baan te bemachtigen en vervolgens voorspoedig door te groeien.
Om de kans op de (eerste) baan voor de afgestudeerde te vergroten, hebben veel opleidingen de weg van steeds verdergaande specialisatie gekozen. Het risico hiervan is dat het specialisme op het moment van afstuderen niet meer aansluit bij de vraag. Dit risico is groot om een aantal redenen:
- de arbeidsmarkt is wispelturig;
- de veranderingen in de vraag zijn groot en voltrekken zich snel;
- de tijd die verstrijkt tussen de eerste schetsen van het ontwerp van een curriculum en de dag waarop de eerste student afstudeert, is lang.
De oplossing van dit probleem kan niet gevonden worden door de trend voor te zijn. Immers, wie dat kan zit al snel op de Bahama's en staat niet meer voor de klas. De oplossing moet dus gezocht worden in een schoolorganisatie die in staat is snel te reageren op marktontwikkelingen.
Een opleiding moet een eigen visie ontwikkelen op de benodigde kennis en vaardigheden om voorspoedig door te groeien naar de tweede baan en moet deze visie om kunnen zetten in relevante en toetsbare eindtermen.
In de presentatie komen "de eerste en de tweede baan" aan de orde gezien vanuit de adviespraktijk van M&I/Partners.