Met UCSI (Unified Classification Scheme for Informatics) en de daarbij behorende classificatiemethode is het mogelijk om de informatica component in opleidingen op objectieve wijze met elkaar te vergelijken. De classificatiemethode is in ontwikkeling en is mede gebaseerd op ervaringen die opgedaan zijn bij een pilot project in 1993 en 1994 in het hoger beroepsonderwijs. De eerste resultaten van een recente vergelijking van enkele curricula uit het hoger onderwijs geven een beeld van de mogelijkheden van de methode.
Om de componenten van een leerplan te onderkennen, te registreren en vast te leggen is een standaard nodig. Hiertoe is in de periode 1990 tot en met 1992 het UCSI schema ontwikkeld. Een voorbeeld laat zien hoe UCSI gebruikt kan worden binnen een opleiding. Dit leidt tot overzichten, gegroepeerd per vak, per studiejaar of per opleiding, waar uit af te lezen valt hoe een opleiding is opgebouwd. Op deze wijze is het mogelijk om de veranderingen en de actualiteit van het curriculum in opeenvolgende studiejaren in een opleiding te volgen. Vergelijking van leerplannen van verschillende opleidingen op een tijdstip kunnen in belangrijke mate bijdragen aan het inzicht in het aanbod van informatica-onderwijs in een regio of in een branche.