Tijdens de presentatie zal onder andere een antwoord worden gegeven op de volgende vragen:
• wat is teleleren
• welke vormen van teleleren zijn er
• wat zijn de mogelijke voordelen van teleleren
• welke algemene voorbeelden zijn er van teleleren
• wat kan teleleren betekenen binnen informatica-opleidingen
• hoe implementeer je teleleren binnen opleidingsorganisaties
• wat zijn de actuele ontwikkelingen op het gebied van teleleren
Tot slot van de presentatie zal worden ingegaan op de titel van de presentatie. Afstandsonderwijs wordt vaak geassocieerd met een grote afstand (zowel in letterlijke als figuurlijke betekenis) tussen docent en student en studenten onderling. Door middel van teleleren komen de betrokkenen dichter bij elkaar. Dit geeft een gunstig effect op de opleidingseffectiviteit. Verder zal worden betoogd dat de voordelen van teleleren, zoals de toename van de flexibiliteit en het rendement van opleidingen, de afname van de opleidingskosten en de afname van het woon-werkverkeer, nog steeds verder in betekenis toenemen. In combinatie met het feit dat de benodigde communicatie- en informatietechnologische infrastructuur in principe beschikbaar en betaalbaar is, is de verwachting (o.a. gebaseerd op ervaringen van de Stichting Teleleren) dat op korte termijn een toenemend aantal opleidingsorganisaties hun contactonderwijs en/of afstandsonderwijs zullen gaan combineren met vormen van teleleren.