Gebruikersvriendelijke CBT-ontwikkeltools

Auteur(s): 
drs. H.J. Bastiaans, accountmanager, STOAS CMN bv
Samenvatting: 

Mede door de toenemende gebruikersvriendelijkheid van ontwikkelomgevingen zullen er in de toekomst steeds meer tools ter beschikking komen, die de opleider in staat stellen op eenvoudige wijze zelf interactieve en multimediale presentaties en/of leerpakketten samen te stellen. De vraag is echter of de opleider van deze nieuwe mogelijkheden gebruik maakt of dat hij/zij definitief kiest voor een scheiding van taken d.w.z. de opleider levert de leerstofinhouden aan en de ontwikkelbureaus verpakken het materiaal in digitale vorm?
De ervaring heeft geleerd dat de introductie van met name de Tutoriele courseware moeizamer is verlopen dan de meeste ontwikkelaars hadden gehoopt. Daarentegen lijken de programma's waar het accent meer ligt op oefenen makkelijker ingang gekregen te hebben in zowel onderwijs als bedrijfsopleidingen.
Een tutorial bepaalt in hoge mate de invulling van een vakcurriculum en wordt al gauw door de opleider als te sturend ervaren. Terwijl bij de oefenprogramma's de opleider de regie volledig in eigen handen kan houden. De conclusie lijkt daarom gerechtvaardigd dat opleiders wel bereid zijn om met interactieve media aan de slag te gaan, maar zeker niet hun vat op de kern van het onderwijsleerproces willen verliezen.
Voor de rol van de opleider zijn nog drie andere ontwikkelingen van belang:
1. De inhouden en leervormen van opleidingen worden meer en meer vastgelegd. Kwaliteitsbewaking gaat hierbij een steeds grotere rol spelen.
2. Enerzijds komen juist de gemodulariseerde opleidingen tegemoet aan de eis van kwaliteit borgen, anderzijds leent een goed gedocumenteerde opleiding zich voor vormen van extensivering. Dit hele proces van standaardisatie en extensivering stimuleert de introductie van nieuwe onderwijstechnologieën.
3. Hoewel de opbouw van de hardware-infrastructuur telkenmale achterloopt op de mogelijkheden om de computer effectief in te zetten bij het leren groeien we zeker naar een bezetting toe, die de implementatie van multimediale leerpakketten mogelijk gaat maken.
Voor wat betreft de verhouding tussen de producent van cursussen en kennisoverdracht, de opleider en de distributeur van kennis, de onderwijsinstelling, zal in de komende jaren het zwaartepunt verlegd worden naar de distributiefunctie.
Op welke manier kan bedrijven inspelen op een ontwikkeling in zowel de onderwijs als de bedrijfsopleidingenmarkt, die tendeert naar een situatie waarin vrijwel alle opleidingsverantwoordelijkheden voldoende kennis en vaardigheden in huis hebben om de nieuwe media actief en zelfstandig te implementeren in hun eigen opleidingsomgeving. De producenten en distributeurs van ontwikkeltools kunnen bijvoorbeeld inspelen op de wensen van een doelgroep, die behoefte heeft aan een pakket waarmee snel en gemakkelijk eenvoudige leerpakket of toetsprogramma's geproduceerd kunnen, zonder de mogelijkheid af te sluiten om complexere functionaliteit aan te brengen.
Er zijn de laatste jaren echter vooral ontwikkelomgevingen op de markt gebracht, die zich of richten of op de programmeur of op de gebruiker. Er bestaat echter in toenemende mate behoefte aan ontwikkelomgevingen die voldoen aan de eisen van gebruikersvriendelijkheid van de opleider enerzijds en de programmeertechnische eisen van de ontwikkelaar anderzijds.

Doelgroep: