WebCT: de Spin in het Web

Auteur(s): 
Tosca Janssens, afdeling WebCT, Academic Service
Ada Oldenburg, afdeling WebCT, Academic Service
Samenvatting: 

Web Course Tools (WebCT) werd voor het eerst gepresenteerd in 1996 tijdens de 5e World Wide Web conferentie in Parijs. Het programma is ontstaan uit een project dat Murray Goldberg, informaticadocent aan de Universiteit van British Columbia, samen met een groep studenten had bedacht. Het doel was om een eenvoudig en flexibel stuk gereedschap te bieden waarmee docenten hun onderwijs van webondersteuning konden voorzien. Omdat er geen programmeerkennis vereist was, zou het ook geschikt zijn voor docenten buiten de opleiding Informatica. Ook moest het betaalbaar en eenvoudig te installeren zijn. Dat project is uitgegroeid tot een volwaardig product dat gebruikt wordt aan meer dan 800 opleidingen in meer dan 40 landen over de hele wereld.
Naast de vele opleidingen die met WebCT werken zijn er inmiddels diverse grote educatieve uitgevers die kant en- klare WebCT-leeromgevingen aanbieden. Deze kunnen door docenten direct in hun onderwijs worden ingezet en naar eigen voorkeur worden aangepast. Ook Academic Service heeft gekozen voor WebCT en zal het programma binnenkort in Nederlandse vertaling leveren, alsmede complete leeromgevingen bij diverse leerboeken aanbieden. Een Nederlandstalige helpdesk zal WebCT-gebruikers van ondersteuning voorzien en er zullen regelmatig cursussen en workshops aangeboden worden, zodat men snel met het programma aan de slag kan.
In deze presentatie van Academic Service wordt een overzicht gegeven van de mogelijkheden die WebCT biedt voor het maken van interactieve leeromgevingen. Aan de hand van een aantal belangrijke kenmerken van WebCT worden deze mogelijkheden besproken. De volgende onderwerpen komen daarbij aan de orde: organisatie van lesmateriaal, toetsing, communicatie, studentenmanagement, begeleiding, studievoortgangscontrole, de systeemeisen en een blik in de toekomst.

Doelgroep: