Digitaal toetsen, een kans die voor het grijpen ligt?

Auteur(s): 
L. van Kaam
Samenvatting: 

Als men praat over integratie van ICT in onderwijs biedt digitaal toetsen een goede kans op succes. Het waarom wordt duidelijk als men de meerwaarde van digitaal toetsen onderzoekt. Digitaal toetsen kan rendement opleveren in termen van kwaliteitsverbetering en/of taakverandering. In de presentatie worden voorbeelden gegeven hoe die meerwaarde bereikt zou kunnen worden.
De keuze van een programma, waarmee men digitaal kan toetsen, is sterk afhankelijk van de ontwikkelingsfase, waarin de onderwijsinstelling zich bevindt, en de specifieke wensen of zelfs eisen, die men aan de programmatuur stelt. De keuzemogelijkheid in programmatuur varieert van vrij basale toetsprogrammatuur, een toetsmodule in een elektronische leeromgeving tot een toetsservicesysteem. Aan de hand van voorbeelden van verschillende programma's bijvoorbeeld Hot Potatoes als voorbeelden van een basaal toetsprogramma, de toetsmodule van Blackboard als voorbeeld van een toetsmodule in een elektronische leeromgeving, Question Mark Perception als toetsservicesysteem, wordt een poging gedaan te verduidelijken, waar men dan voor kiest.

Doelgroep: