In het "Beroepsprofiel en Opleidingsprofiel HBO-I" (HBO-I platform) worden zeven hoofdtypen competenties onderscheiden. Een daarvan "Normatiefculturele competentie en habitus" sluit aan bij het thema van deze workshop. Als een van de tien algemene ICT beroepscompetenties wordt in voornoemd boekje 'het kunnen omgaan met de ethische aspecten, die samenhangen met de beroepsuitoefening' genoemd.
Deze workshop wil enige invulling van deze beroepscompetenties geven. Voordat de workshop start aan de hand van stellingen, geef ik een voorzet hoe de sociaal-ethische kant van ons vakgebied operationeel kan worden gemaakt voor het hoger onderwijs. Via een vragenlijst wil ik nagaan of er belangstelling bestaat voor een follow-up.
In de inleiding komen eerst individuele aspecten als privacy, arbeid en het private leven aan bod. Vervolgens passeren meer maatschappelijk aspecten als global village, de kwetsbaarheid van de samenleving en individualisering de revue. Tenslotte besteed ik aandacht aan beleid en regelgeving als politiek economische aspecten van ICT.