Flipped Classroom

Auteur(s): 
Niek van Diepen, hoofddocent, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Robert Holwerda, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Lars Tijsma, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Samenvatting: 

Wat is precies een flipped classroom? In dit artikel leest u meer over de ervaringen van studenten en docenten, en relateren we deze ervaring met vuistregels voor goed undergraduate onderwijs van Chickering en inzichten in blended learning zoals verwoord bij de Community of Inquiry. We gaan in op vuistregels voor de productie van videoclips voor de flipped classroom en de effecten op de lessen. De lesvoorbereiding is gericht op sterk interactieve lessen met feedback op ingeleverd werk. Een belangrijk inzicht is dat we in het eerstejaars programmeeronderwijs sterk rekening moeten houden met studenten met en zonder eerdere programmeerervaring. Het valt niet mee om beide groepen in de les geboeid te houden.

Trefwoorden: 
didactiek, video-instructie, Flipped Classroom, praktijkervaring, mening van studenten, ervaring van docenten, onderwijskundige principes

Doelgroep: