Modularisering van Sterk Afhankelijke Cursussen

Auteur(s): 
Prof. Dr. Marko van Eekelen, Radboud Universiteit Nijmegen en Open Universiteit Nederland, Marko.vanEekelen@ou.nl
Samenvatting: 

Modularisatie van sterk afhankelijke cursussen lijkt alleen mogelijk door het onderwijs anders in te richten en de afhankelijkheden weg te nemen. Dit artikel beschrijft hoe een complex geheel van 4 software engineering cursussen (samen het ‘softwarebedrijf’ GipHouse van de Radboud Universiteit) gemodulariseerd kon worden. In GipHouse worden echte projecten gedaan voor echte klanten, managen studenten uit de ene cursus studenten uit de andere cursus en worden studenten geacht door te stromen van beginnend ontwikkelaar naar gevorderd manager in opvolgende cursussen. De noodzaak voor modularisatie kwam door een groeiende zij-instroom in de master en een groeiende diversificatie van het onderwijs waarbij onderdelen van het geheel van 4 cursussen op verschillende manieren ingezet kunnen worden in varianten van de opleidingen Informatica, Informatiekunde en Kunstmatige Intelligentie. Alle keuzen van de oplossing worden gemotiveerd inclusief de keuze voor RedMine boven een IBM Powerserver. Het interessante is dat op het eerste gezicht modularisatie onmogelijk is gezien de afhankelijkheid van de onderdelen van elkaar. Niettemin is het toch gelukt zonder de afhankelijkheden weg te nemen.

Trefwoorden: 
Modularisering, Open source collaboration tools in het onderwijs, Bijzondere werkvormen, Software engineering

Doelgroep: