De organisatie en de uitvoering van het leerlingenpracticum bij de lessen Fysische Informatica

Auteur(s): 
C. de Beurs, Didactiek Natuurkunde, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam
C.H.T. Mulder, Didactiek Natuurkunde, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam
A.L. Ellermeijer, Didactiek Natuurkunde, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam
Samenvatting: 

Fysische Informatica (FI) is een nieuw leerstofonderdeel in het examenprogramma Natuurkunde voor HAVO en VWO. Op de afdeling Didactiek Natuurkunde in Amsterdam is voorbeeldlesmateriaal ontwikkeld voor lessenseries over FI:
1. 'Technische Automatisering (TA)' voor 4 HAVO en 4 WVO, dat de opbouwen de werking van technische gegevensverwerkende systemen behandelt (ongeveer 15 lessen).
2. 'Computertoepassingen in de Natuurkunde (CTN)', voor 5/6 WVO, dat gaat over computertoepassingen bij natuurwetenschappelijk onderzoek (ongeveer 10 lessen).
Beide lessenseries worden gekenmerkt door een sterke practicumcomponent. Om het leerlingenpracticum in de klas te ondersteunen is in Amsterdam tevens practicummateriaal (apparatuur en programmatuur) ontwikkeld.

Doelgroep: