Space hé! Hinderpalen bij klankcomputers

Auteur(s): 
J.B. de Jong, Onderzoeksprogramma "Ondersteuning, Overleving en Cultuur", Centrum voor Innovatie en Coöperatieve Technologie, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam
Samenvatting: 

Om profijt te trekken van het ondersteunende vermogen van een computer is het in de eerste plaats noodzakelijk dat leerlingen zich hier toegang toe kunnen verschaffen. De manier waarop leerlingen omgaan met een computer is onder meer afhankelijk van het beeld of model dat zij van deze voorziening hebben. Binnen het muziekonderwijs is onderzocht of leerlingen modellen kunnen ontwikkelen die hen in staat stellen zich 'muzikaal' te gedragen. Gebleken is dat een aantal belemmeringen deze ontwikkeling in de weg stond. De meeste belemmeringen konden vertaald worden naar interface-problemen. Op grond van dit onderzoek wordt een aantal richtlijnen geformuleerd voor het ontwerp van verbeterde interfaces. Aan de hand van enkele voorbeelden van bestaande interfaces voor muzieksystemen, wordt een imaginaire interface geschetst die aan de gestelde richtlijnen zou kunnen voldoen.

Doelgroep: