Innovatie is een ‘toverwoord’. Tegenwoordig innoveert iedere zichzelf respecterende onderneming. ‘Doe je dat niet, dan mis je de boot!’ Innoveren is van cruciaal economisch belang. Internationaal zetten overheden en bedrijfsleven hoog in op innovatie. Zo was 2009 het ‘Europees jaar van Creativiteit en Innovatie’. Om innovaties te kunnen bewerkstelligen zijn ideeën noodzakelijk. Ideeën ontstaan door creativiteit. Creativiteit van mensen.
Het (hoger beroeps-)onderwijs erkent voornoemde behoefte door creativiteitstrainingen in curricula op te nemen. Ook bij studierichtingen Informatica. Tijdens creativiteitstrainingen leren studenten onder meer ideeën bedenken. ‘Maar werkt een creativiteitstraining wel?’ Die vraag wekte nieuwsgierigheid en vormt de bron van mijn onderzoeksvraag.
Dit artikel – naar aanleiding van mijn presentatie tijdens NIOC 2011 - is een poging inzicht te verschaffen in het onderzoek naar het effect van creativiteitstraining bij studenten Informatica uit het Hoger Beroepsonderwijs. De centrale vraag van het empirisch deel van dit onderzoek: ‘Functioneert creativiteitstraining?’, kan in de fase waarin het onderzoek zich momenteel bevindt helaas nog niet worden beantwoord.
Desondanks komen twee andere kernpunten van dit onderzoek aan bod: de ‘Noodzaak’ en de ‘Afbakening’. De noodzaak van ideeën? Bestaat er noodzaak om creativiteitstraining deel te laten uitmaken van curricula HBO-informatica? Bij ‘Afbakening’ gaat het om het afslanken van een brede context tot een (voor dit onderzoek toepasselijk) hanteerbaar deel. Zoals afbakening van containerbegrippen als Innovatie en Creativiteit; en afbakening van de vele manieren waarop de onderzoeksvraag kan worden aangepakt.
De uiteindelijke onderzoeksresultaten bieden mogelijk inzicht in het effect van creativiteitstrainingen die deel uitmaken van curricula HBO-informatica. Wat kan leiden tot aanbevelingen met betrekking tot het effect van dergelijke trainingen, de wijze waarop deze inhoudelijk worden vormgegeven en kunnen worden verbeterd.