De ontwikkeling en evaluatie van projectvaardigheden

Auteur(s): 
Henny van der Lei-Wichers, docente Communicatie, studiebegeleider en PR-functionaris, Hogere Informatica Opleiding, HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)
Frits Feldbrugge, docent Informatica, Hogere Informatica Opleiding, HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)
Samenvatting: 

Aan de Hogere Informatica Opleiding van de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) wordt al jarenlang aandacht besteed aan niet-technische beroepsvaardigheden. Deze vaardigheden werden vroeger "Inter-Persoonlijke Vaardigheden" genoemd, afgekort als IPV's. Achterliggende gedachte was, dat van een informaticus meer wordt verwacht dan alleen vaardigheden zoals programmeren, ontwerpen van databases of het configureren van computernetwerken. Naast deze technische vaardigheden worden meer en meer ook andere vaardigheden en eigenschappen geëist zoals het goed en effectief kunnen communiceren, resultaatgericht werken, bestendigheid zijn tegen werkdruk, initiatiefrijk zijn of goed kunnen presenteren. Ook al is men momenteel misschien wat minder kritisch ten aanzien van deze eigenschappen gezien de krapte op de arbeidsmarkt, toch is er in toenemende sprake van een aannamebeleid bij bedrijven, waar meer wordt gelet op de brede inzetbaarheid en groeipotentie van de sollicitant dan op de concrete technische bagage.

Trefwoorden: 
IPV, Individuele Project Vaardigheden, projectonderwijs, niet-technische vaardigheden, IRIS, groepsevaluatie

Doelgroep: