Voor de afdelingen Informatica aan de Nederlandse universiteiten is de vormgeving van curricula voor de bachelor- en de masteropleidingen een voorwerp van aanhoudende zorg. Interne en vakinhoudelijke factoren zijn hierbij van belang: welke deskundigheid hebben we in huis? hoe ontwikkelt de informatica zich? In toenemende mate spelen ook externe factoren een rol, zoals in de afgelopen jaren de overgang naar het bachelor-mastersysteem en in de nabije toekomst de accreditatie-eisen die aan de opleidingen gesteld gaan worden.
Traditioneel ontwikkelt elke afdeling Informatica zijn eigen curricula, maar in de afgelopen jaren is een begin gemaakt met onderling overleg en afstemming. Tot dusverre vond dit plaats op het niveau van opleidingsdirecteuren. NIOC2004 is een uitgelezen gelegenheid om de uitwisseling en discussie over informatica-curricula in een breder forum plaats te laten vinden.
Het ligt in de bedoeling om een of twee sprekers uit to nodigen voor een korte inleiding.
Onderwerpen die tijdens het rondetafelgesprek aan de orde kunnen komen: de relatie met het HBO; de rol van algemene academische vaardigheden; aansluiting VWO-WO; relatie met andere ICT-gerelateerde opleidingen zoals Kunstmatige Intelligentie en Informatiekunde; relatie met bestaande en geplande activiteiten op dit gebied, bv. het SURF-project Connecticut.
Aan het einde van het gesprek zal aandacht besteed worden aan het formeren van special interest groups die als klankbord zullen fungeren bij bovengenoemd project Connecticut.