Informatiebeveiliging, onderwijs in normen en waarden

Auteur(s): 
Cobie van der Hoek, docent, Technische Hogeschool Rijswijk
Leo van Koppen, docent, Haagse Hogeschool
Samenvatting: 

Een van de doelen van het lectoraat Informatiebeveiliging is het ontwikkelen van onderwijs op het gebied van informatiebeveiliging. Het lectoraat heeft in het afgelopen half jaar een module ontwikkeld voor de opleiding Technische Informatica van de Technische Hogeschool Rijswijk. Naast een theoretisch deel bevat deze module ook een practicumdeel waarbij studenten in diverse rollen kennismaken met de risico’s van een slechte beveiliging van informatiesystemen. Deze module is een prototype geweest om ervaring op te doen.
Op basis van de ervaringen is besloten om nieuw (competentiegericht) onderwijs te ontwikkelen dat als onderwijseenheid is in te zetten in zowel Informatica, Bedrijfskundige Informatica, als Technische Informatica opleiding. Het onderwijs is bedoeld als minor van de ICT-bachelor.
Doelstellingen van dit onderwijs zijn:
. Competentiegericht (kennis, vaardigheden en attitude worden aangebracht)
. Flexibel van opzet (aanpasbaar, schaalbaar en onderhoudbaar)
. Externe certificering (GIAC, Comptia)
. Aantrekkelijk en actueel onderwijs
. Multidisciplinair (functioneel, technologie, organisatorisch, management, wetgeving)
Gestart is met een nader onderzoek naar competenties van informatiebeveiligers. Op basis van dit onderzoek zijn competenties opgesteld (zowel vaktechnische als persoonlijke competenties) en dit vormt tezamen met informatie uit bestaande opleidingen de basis voor het nieuwe te ontwikkelen onderwijs. Vervolgens zijn de onderwerpen benoemd waarbij gekeken is naar alle te ondersteunen disciplines. Voor elk van de onderwerpen worden thans modulen ontwikkeld die bestaan uit workshops van een of meer dagdelen. Naast de workshops zijn praktijkopdrachten gedefinieerd.
Door deze aanpak is het mogelijk om programma’s samen te stellen die:
. zijn in te passen in de verschillende opleidingen (I, BI en TI)
. in voltijd, deeltijd of duale vorm kunnen worden aangeboden
. direct kunnen leiden tot een externe certificering of daarop voorbereiden.

Doelgroep: