In deze presentatie wordt verslag gedaan van een poging om het software-ontwikkelproces en het leerproces expliciet en geïntegreerd tot onderwerp van onderwijs te maken.
Bij het leren ontwikkelen van software zien we bij studenten een sterke neiging de aandacht vooral te richten op het eindprodukt, de programmacode. Door de verstrekte instructie, opdrachten, toetsen en feedback wordt dit gedrag vaak versterkt. Dit ook terwijl het doel van het onderwijs vaardigheid in een systematisch software-ontwikkelproces is. Methoden om dit doel te realiseren lijken nauwelijks voorhanden.
Om in het algemeen tot beter onderwijs te komen is traditioneel vooral geprobeerd meer inzicht in, en controle over het onderwijsleerproces te krijgen. Het grote aantal variabelen dat hierin een rol speelt en de beperkte tijd voor onderwijs vormen hierbij een probleem. Een mogelijke oplossing lijkt het vergroten van de zelfstandigheid van de student in het eigen leerproces. Een succesvolle aanpak hiervoor is het onderwijsleerproces, geïntegreerd in de context van een vak, expliciet tot onderwerp van onderwijs te maken. Een vorm hiervoor is het bestuderen van dit onderwijsleerproces.
Dezelfde methode, het bestuderen van een proces, lijkt mogelijkheden te bieden voor het verwerven van vaardigheden in beheren en beheersen van software-ontwikkeling.