Kernpunten Cryptologie in Informatica Onderwijs aan TUE en Ou

Auteur(s): 
prof.dr.ir. H.C.A. van Tilborg, hoogleraar faculteit Wiskunde en Informatica, Technische Universiteit Eindhoven
ir. E.M. van de Vrie, Open universiteit
Samenvatting: 

Cryptologie is een belangrijk onderwerp zowel binnen het huidige Wiskunde, Informatica en Informatietechnologie curriculum bij de Technische Universiteit Eindhoven als binnen het Informaticacurriculum bij de Open universiteit. Steeds verder toenemende elektronische communicatie, ook die van gevoelige informatie, noodzaakt tot aandacht binnen het onderwijs hoe dit veilig kan plaatsvinden. Klassieke systemen, reeds door Julius Caesar toegepast, hebben hun waarde omdat ze doeltreffend de mogelijkheden en beperkingen illustreren van de cryptografie. Een van die beperkingen is dat zender en ontvanger over dezelfde sleutels moeten beschikken. Ook tegenwoordig worden graag geavanceerde uitvoeringen van deze systemen toegepast, omdat ze zeer snelle implementaties hebben. De wiskundige analyse van hun veiligheid is vaak niet goed mogelijk, met als gunstige uitzondering de theorie van schuifregisters met lineaire terugkoppeling. Een hoge mate van veiligheid kan worden bereikt door systemen die gebaseerd zijn op resultaten uit de discrete wiskunde. Daaronder behoren ook de publieke sleutelsystemen, waarbij het mogelijk is veilig te communiceren zonder een sleutel van te voren te hebben afgesproken. Bovendien kan gecontroleerd worden of de boodschap niet veranderd is en van de juiste afzender komt. Dergelijke eisen moeten gesteld worden aan systemen die gebruikt worden voor financiƫle transacties. In cursussen aan de TUE en de Ou worden zowel conventionele als moderne systemen behandeld, waarbij de nadruk ligt op de wiskundige achtergronden. Deze achtergronden geven voldoende basis om eventuele nieuwe ontwikkelingen te kunnen volgen.
In de presentatie zal uiteengezet worden welke onderwerpen in de cursussen aan bod komen en welke wiskundige voorkennis er voor noodzakelijk is.

Doelgroep: