Ontwerpen Leren door Completeren

Auteur(s): 
dr. Jeroen J.G. van Merrienboer, universitair hoofddocent, Instructietechnologie, Universiteit Twente
Samenvatting: 

Het leren en onderwijzen van ontwerpactiviteiten neemt een belangrijke plaats in binnen het informatica-onderwijs. Veelal ligt in dit onderwijs, naast de presentatie van theoretische concepten, het accent op het zelfstandig oplossen van ontwerpproblemen. Deze presentatie gaat in op een alternatieve aanpak, waarbij lerenden al snel worden geconfronteerd met bestaande ontwerpen die zij moeten bestuderen, uittesten, completeren en uitbreiden. Pas in een relatief laat stadium worden ontwerpproblemen zelfstandig opgelost. In verschillende ontwerpdomeinen zijn goede resultaten bereikt met deze Completion Strategy - een trainingsstrategie waarbij niet het zelfstandig ontwerpen van complete systemen centraal staat, maar juist het aanvullen en uitbreiden van bestaande, goed gestructureerde maar onvolledige systemen.
De presentatie zal verslag doen van bevindingen bij het gebruik van de Completion Strategy bij inleidend programmeeronderwijs, het leren besturen van computergestuurde draai- en freesmachines (CNC-programmeren), en object-georiƫnteerd leren ontwerpen. Daarnaast zal een korte demonstratie verzorgd worden van CASCO (Completion ASsignment COnstructor). Dit is een experimentele computerondersteund onderwijssysteem voor inleidend programmeeronderwijs dat gebruikmaakt van de Completion Strategy. CASCO is in staat om dynamisch nieuwe programmeeropdrachten te genereren die zijn afgestemd op de individuele behoeften van een lerende.

Doelgroep: