Collaborative learning

Auteur(s): 
Rimmert Zelle, Hogeschool Rotterdam
Samenvatting: 

Om de unieke kenmerken van ict bij te laten dragen aan het vernieuwen van het onderwijs, behandeld deze sessie de inzet van collaborative learning om de leercurve van de studenten te verdiepen. Collaborative learning, het samen leren en ontwikkelen in een gedeelde online omgeving, biedt de mogelijkheid grotere projecten tot stand te brengen, met meer kennisuitwisseling, hogere inzet en een hogere betrokkenheid. Door de inzet van deze leervorm in het IT onderwijs, leren studenten zelf verantwoordelijkheid te dragen voor de inhoud van de module en de verspreiding van de opgedane kennis. De praktische toepasbaarheid van collaborative learning is intussen in een tweetal projecten nader onderzocht. In de module databases, waarin de leervorm is ingezet rondom het vernieuwen en ontwikkelen van databases waarin studenten zelf de belangrijke thema’s leerden aangeven, kennis hierover te verwerven en onderling te delen. En in een project software ontwikkeling, waarbij ontwikkelteams samenwerken aan één grote applicatie en daarbij worden ondersteund door de juiste tools (SVN en issuetracking). Dit geeft de docent ongekende mogelijkheden voor het stimuleren van collaborative learning.
In de sessie wordt de aanwezige kennis en de uikomsten/inzichten van de projecten op interactieve manier geconstrueerd, gedeeld en besproken.

Doelgroep: