Onderwijsvernieuwing aan de HIO van de HvA: leren leren in de praktijk

Auteur(s): 
René Tönissen, hoofd Opleiding Hogere Informatica, Instituut Informatica en Elektrotechniek, Hogeschool van Amsterdam
Irene Sparreboom, Instituut Informatica en Elektrotechniek, Hogeschool van Amsterdam
Samenvatting: 

In de missiedefinitie van de Hogeschool van Amsterdam is een van de uitgangspunten dat een hogeschoolopleiding het oefenterrein voor de toekomstige beroepsrol dient te zijn. Daarvoor is leren niet voldoende, studenten moeten ook leren leren. De opleiding Hogere Informatica heeft vanuit deze gedachte een radicale onderwijsvernieuwing doorgevoerd, waarin begrippen als competentiegericht leren, studentgerichtheid en sturing van eigen leerproces centraal staan.
Projectmatig werken is in onderwijs en organisatie een belangrijk middel gebleken om deze vernieuwing gestalte te geven.

Trefwoorden: 
Onderwijsvernieuwing, Leren leren, Didactiek, Projectmatig werken, Leerplanontwikkeling, Studentgericht onderwijs, Beroepsprofiel, Persoonlijke vaardigheden, Competentiegericht leren, Vraaggericht onderwijs, Onderwijsorganisatie, Resultaatverantwoordelijk

Doelgroep: