Werkend leren in duale opleidingen

Auteur(s): 
Mieke Warnink, Haagse Hogeschool
Casper Caljouw, Haagse Hogeschool
Samenvatting: 

In duale opleidingsvormen staat de combinatie van werken en leren centraal. In een vierjarige opleiding, waarin de studenten/werknemers een dag per week naar school gaan en vier dagen per week werken, betekent dit dat noodzakelijkerwijs keuzes gemaakt moeten worden. Bijvoorbeeld de keuze: wat biedt de opleiding in het curriculum en wat niet. De opleiding leidt op tot een HBO diploma: hoe zorg je ervoor dat duale studenten aan het eind van de opleiding voldoen aan de opleidingskwalificaties? Het inrichten van een duale opleiding is voor een groot deel ook het zoeken naar een antwoord op deze en daarmee samenhangende vragen. Het curriculum in een duale opleiding is 'aanbodgestuurd', samen met de competenties die op de diverse werkplekken verworven worden, moet dit leiden tot een voor iedere individuele student adequate opleiding.
Hoe zorg je voor een optimale wisselwerking tussen het opleidingsdeel en de werkervaring?
In de werkend leren aanpak die wij hebben ontwikkeld is de student in hoge mate zelf verantwoordelijk voor de voortgang van zijn eigen leerproces. In het curriculum proberen wij daarbij aan te sluiten. Dat vergt een andere onderwijskundige en didactische aanpak, andere rollen van de docenten. De ervaringen daarmee, positieve en negatieve, willen wij bespreekbaar maken.

Doelgroep: