Het onderwerp van dit onderzoek is mogelijke kijkscenario’s van studenten naar instructievideo’s in log files van streaming media servers. Aan de Hanzehogeschool Groningen hebben in 2006 ongeveer 50 studenten een cursus gevolgd. Onderdeel hiervan waren een twaalftal instructievideo’s en een aantal bijbehorende onderwijsopdrachten. De log files van de streaming media server zijn na afloop van de lessen exploratief geanalyseerd.
Digitale sporen van het kijkgedrag van studenten naar (digitale) video worden opgeslagen in log files van een streaming media server. Meestal worden video’s aangeboden vanuit een web-based leeromgeving zoals Blackboard. Gebaseerd op literatuuronderzoek zijn een viertal kijkscenario’s gedefinieerd: one-pass, two-pass, repetitive en zappen.
Bij het kijkscenario zappen zou er volgens de literatuur mogelijk sprake kunnen zijn van een gebroken link tussen de onderwijsopdracht en de video. In de log files zijn van alle scenario’s patronen gevonden. Op basis van een enquête gaf iets minder dan 20% aan in een keer de instructievideo’s af te kijken. Meer dan 80% heeft dus een vorm van interactie met een video (stoppen, pauzeren etc.).