Leren van Provoceren

Auteur(s): 
Jille Treffers, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Jasper Jeurens, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Koen van Turnhout, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Marjolein Regterschot, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Samenvatting: 

Vaak weet een opdrachtgever bij IT projecten precies wat hij wil, maar weet hij niet precies wat hij nodig heeft. Daarvoor is namelijk naast begrip van het probleem, ook kennis van de oplossingsruimte nodig. Provotyping is de kunst van het met provocerende wegwerpprototypes los krijgen van informatie over de behoeften en scope bij fuzzy end design waarbij tegelijkertijd opdrachtgevers zonder scherp zicht op het oplossingsveld geholpen worden hun referentiekader te vergroten. Onze onderzoeksgroep werkt al een aantal jaar met provotypes bij het achterhalen van requirements bij IT projecten. Ook in het onderwijs worden provotypes gedoceerd als onderzoeksmethode.
We presenteren onze best practices en de valkuilen die we zijn tegengekomen.

Doelgroep: