Imagoverbetering van ict, gebruik van ict-Mindsets

Auteur(s): 
Jan Dirk Schagen, HBO-I stichting, jandirk.schagen@hbo-i.nl
Samenvatting: 

Wat is ict-Mindsets?
De digitale generatie kiest steeds minder vaak voor een opleiding of carrière in de ict. Dit heeft onder meer te maken met het imago. Als je jongeren vraagt naar de wereld van ict, koppelen ze deze toch nog vaak aan eenzaam werk, de hele dag achter een computer zitten en weinig uitdagingen. Daarnaast is ict zo vanzelfsprekend voor jongeren, dat het belang en de mogelijkheden van een opleiding in deze richting vaak niet wordt ingezien. En dat is jammer, want ict gaat bij bedrijven, organisaties of het dagelijks leven allang niet meer alleen over programmeren en software ontwikkelen. De wereld van ict gaat tegenwoordig ook over game-design, digitale veiligheid, twitteren en augmented reality. Zelfs het oplossen van milieu en maatschappelijke problemen leunt deels op de schouders van ict’ers.
Ict-Mindsets gaat uit van de belevingswereld en motivaties van jongeren. Jongeren binnen dezelfde mindset zijn sterk vergelijkbaar in hun ideeën over de toekomst, hun drijfveren en de reden om wel of niet voor een bepaalde vervolgopleiding te kiezen en waar hun interesses liggen op het gebied van ict. Aan de hand van dit model ontstaan nieuwe inzichten voor onderwijs, marketing en werving.

Trefwoorden: 
Ict-mindsets, imagoverbetering, segmentatiemodel, source-magazine.nl

Doelgroep: