Minimal Instruction in de praktijk

Auteur(s): 
drs. J.H. Wildschut, Directie, Wildschut Opleidingen & Automatisering
Samenvatting: 

Minimal Instruction is een techniek voor het verhogen van de kwaliteit van leerprocessen. De kern van de methode is dat je de kwaliteit van leermiddelen kunt verhogen door die te ontdoen van overtollige informatie. De 'uitvinder' hiervan is John M. Carroll. In opdracht van IBM deed hij onderzoek naar de bruikbaarheid van handleidingen. Hij ontdekte dat door het weglaten van informatie leerprocessen konden worden bekort terwijl het leerrendement steeg. Carroll doet nog steeds onderzoek naar het verbeteren van handleidingen op deze manier.
Henk Wildschut is directeur van Wildschut Opleidingen & Automatisering. Zijn bedrijf organiseert cursussen in software voor kantoorautomatisering, met name Microsoft Office. Hij past de methode al jaren toe in het lesmateriaal en in de manier van doceren. Hoe gaat dat in de praktijk? Wat zijn de bevindingen? Hoe doe je dat? Wat is het verschil tussen Minimal Instruction bij handleidingen en bij cursussen?
Samen met RaboFacet (het automatiseringsbedrijf van de Rabobank) heeft hij een bruikbaarheidsonderzoek gedaan. Daarin heeft hij twee proefpersonen laten werken met een minimale handleiding en een geminimaliseerde interface van Microsoft Word. Twee andere proefpersonen werkten met een gewoon cursusboek en de gewone interface. De test is opgenomen op video. In de lezing krijgt u een stukje daarvan te zien.